Jag är inte perfekt, är du? /Islin

Jag läser ofta andra djurbloggar. Faktabloggar, personliga bloggar etc. Vissa läser jag för att jag känner igen mig, andra för att de är mysiga/roliga och ytterligare andra för att de är intressanta.

Men jag är smått allergisk mot de ”man måste vara perfekt och får aldrig göra fel”-inlägg som ibland skymtar. Som trampar på någon för att den inte är perfekt, eller gör ett misstag. Och då och då blir jag irriterad på bilden om att du för att få äga en hund aldrig får göra fel, för då är du inte värd hunden.

Jag gör fel titt som tätt. Jag menar seriöst, har ni aldrig glömt bajspåsar? Eller varit med om att hunden bajsar tre gånger under samma promenad och du bara hade med dig två påsar? Och den gång du tar med dig tre påsar bajsar hunden fyra gånger? Eller har du aldrig skippat en långpromenad för att du är sjuk, det ösregnar eller dylikt? Har du aldrig släppt din hund lös när du egentligen borde hållt den kopplad? Bara för att se din hunds lyckliga skuttande? Har du aldrig låtit hunden leka med något (som tillexempel repleksaker – det kan ju faktiskt fastna i tarmarna) eller låtit hunden äta saker (som små ben med knutar) som kan vara farligt och tänkt att det går bra när du har uppsikt? Har du aldrig låtit hunden hälsa på en annan hund på promenaden, den kan ju bära på livsfarliga bakterier? Eller haft din hund i närheten av ett litet och ovetande barn? Har du aldrig skämt bort din hund med en liten bit choklad trots att det är giftigt för hundar? Eller gett den för tjocka hunden en godbit i smyg?

Jag kan fortsätta lika länge till. Nej, jag har inte gjort alla dessa saker men flera stycken. Och min ståndpunkt är att ingen är perfekt. Att det är att ha hund som det är att ha barn – man lär sig av sina misstag. Ingen kan vara perfekt från start och ärligt talat tror jag aldrig någon blir perfekt. Vare sig det är den perfekta mamman, studenten eller djurägaren. Jag tror heller inte det är sunt att sträva efter att vara perfekt. Man måste få göra misstag utan att ha någon som står och säger ”skyll dig själv”.

Kanske tycker ni att jag är helt ute och cyklar. Inlägg missförstås ofta, enligt min erfarenhet. Jag är beredd på att bli slaktad och kritiserad. Men jag ville ändå skriva om detta, tyck vad och hur ni vill. Jag kommer bara att besvara kommentarer som är ute efter en diskussion och inte bråk.

/Islin

Detta inlägg publicerades i Islin och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag är inte perfekt, är du? /Islin

  1. dognewss skriver:

    Vi på Dog News skrivet ofta det vi lärt oss av våra misstag som hundägare, just precis för att alla andra skall ha en chans att ta lärdom av våra misstag, inte som förbud 🙂

    • Islin skriver:

      Jag tog bort länkarna till er just för att det kändes som det var lätt att missförstå mitt inlägg. Ville inte bli anklagad för personligt påhopp. 😉

      Men det är bra att det är så ni ser det!

Lämna en kommentar